انواع روش های درمانی مناسب برای کبد چرب

مقاله در كليه زمينه هاي شغلي

انواع روش های درمانی مناسب برای کبد چرب

۵۱ بازديد

 

آنها همچنین ممکن است آزمایشی به نام الاستوگرافی گذرا با کنترل ارتعاش (VCTE، FibroScan) را سفارش دهند. این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس پایین برای اندازه گیری سفتی کبد استفاده می کند. کبد چرب در دوران بارداری نیز ممکن است اتفاق بیفتد، اگرچه این غیر معمول است. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2019، حتی مصرف متوسط الکل می تواند منجر به پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به NAFLD شود. در بررسی، دوز روزانه امگا 3 از 830 تا 9000 میلی گرم متغیر بود. با پزشک خود در مورد مقداری که باید مصرف کنید صحبت کنید، و اینکه آیا او معتقد است مسیر مکمل برای شما بهتر از مسیر غذا است.

کاهش وزن اضافی

در سال 2007، ساتاپاتی و همکارانش 9 بیمار مبتلا به NASH اثبات شده در بیوپسی را به مدت 1 سال با پنتوکسی فیلین 400 میلی گرم در روز درمان کردند [Satapathy et al. 2007]. کاهش قابل توجهی در AST و ALT و همچنین بهبود در استئاتوز و التهاب لوبولار مشاهده شد. نمرات با مرحله بندی برونت در شش بیمار در پایان درمان به طور قابل توجهی کاهش یافت و چهار نفر از شش بیمار فیبروز بهبود یافته را نشان دادند. اکثر افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی معمولاً فاز اولیه این بیماری را نشان می دهند که به عنوان کبد چرب ساده یا استئاتوز شناخته می شود، در حالی که پیشرفت کمی به مراحل شدیدتر دارد. ایجاد فیبروز یا سیروز ممکن است چندین سال طول بکشد تا رخ دهد.

کبد چرب غیر الکلی (NAFL) و استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) انواع NAFLD هستند. اگر NASH دارید، التهاب و آسیب کبدی همراه با چربی در کبدتان دارید. برخی از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دچار عوارضی از جمله زخم شدن کبد می شوند. اگر دچار فیبروز شدید کبدی شوید، به آن سیروز می گویند، یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی که می تواند باعث نارسایی کبد شود. اولین خط درمان معمولاً کاهش وزن از طریق ترکیبی از رژیم غذایی سالم و ورزش است.

انواع بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در حال حاضر شایع ترین علت بیماری مزمن کبد در کشورهای توسعه یافته است. درمان بستگی به مرحله بیماری دارد و روش های غیر تهاجمی برای طبقه بندی خطر به فوریت مورد نیاز است. اصلاح سبک زندگی (با هدف کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی) و مدیریت ویژگی های سندرم متابولیک برای همه بیماران مبتلا به NAFLD حیاتی است. متفورمین خط اول درمان برای بیماران دیابتی مبتلا به NAFLD است و همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می دهد. پزشکان باید آستانه پایینی برای معرفی استاتین برای مدیریت دیس لیپیدمی داشته باشند.

در حال حاضر، بیوپسی کبد استاندارد طلایی "ناقص" برای تشخیص و مرحله بندی NAFLD باقی مانده است [Wieckowska and Feldstein, 2008; آدامز و آنگولو، 2007; Charatcharoenwitthaya و Lindor، 2007]. یکی از این درمان ها پیوگلیتازون است، دارویی که معمولا برای دیابت نوع 2 تجویز می شود. راهنمای AASLD در سال 2017 نشان می دهد که پیوگلیتازون ممکن است به بهبود سلامت کبد در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون آن کمک کند. مروری بر مطالعات در سال 2018 گیاهان، مکمل ها و ادویه های خاصی را شناسایی کرد که به عنوان درمان های جایگزین برای NAFLD استفاده شده اند.

تشخیص و درمان به موقع می تواند به معکوس کردن بیماری کبد چرب کمک کند. هنگامی که پزشک در مراحل اولیه کبد چرب را تشخیص می دهد، ممکن است فرد بتواند با کاهش وزن یا اجتناب از مصرف الکل، وضعیت را معکوس کند. با این حال، می تواند عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ ایجاد کند. قبل از اینکه پزشکان آن را به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماری کبد چرب توصیه کنند، تحقیقات بیشتری لازم است. تغییر سبک زندگی درمان اولیه بیماری کبد چرب است. با این حال، داروهایی از جمله حساس کننده های انسولین و داروهای کاهنده چربی می توانند به درمان این بیماری کمک کنند.

کودکان و افراد جوان با افزایش خطر ابتلا به NAFLD (افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا سندرم متابولیک) باید هر 3 سال یک بار سونوگرافی از کبد خود انجام دهند. بیماری کبد چرب ناشی از الکل ناشی از مصرف منظم الکل است. مطالعات متعدد نشان داده اند که خار مریم (یا ماده فعال آن، سیلیمارین) ممکن است به کاهش آنزیم های کبدی AST و به ویژه ALT کمک کند. AST و ALT نشانگرهای مهم آسیب کبدی هستند، بنابراین سطوح پایین آنزیم های کبدی نشان دهنده سلامت کبد است.
در صورت تمایل به مطالعه مقالات دیگر بر روی لینک سایت https://www.turktanz.ir کلیک نمایید.

این محرمانه است و آنها می توانند به شما کمک کنند که نوشیدنی خود را تحت کنترل داشته باشید تا سلامت خود را حفظ کنید. در اینجا درباره توسعه و تضمین کیفیت سرگین Healthdirect nội بیشتر بیاموزید. بنابراین، ممکن است تا زمانی که یک آزمایش معمول علائم مشکل کبدی را نشان ندهد، ندانید که به آن مبتلا هستید. کبد چرب معمولاً به دلیل ترکیبی از عوامل در یک دوره زمانی طولانی است. Healthdirect Australia یک سرویس رایگان است که در آن می توانید با یک پرستار یا دکتر صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تا بدانید چه کاری انجام دهید.

بیماری کبد چرب غیر الکلی 25 درصد از مردم ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان اولیه برای بیماری کبد چرب ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است که سلامت کبد را ارتقا می دهد. این امکان وجود دارد که آسیب ناشی از بیماری کبد چرب زمانی که در مراحل اولیه درمان شود، معکوس شود. متأسفانه، هیچ داروی مورد تایید FDA برای بیماری کبد چرب وجود ندارد. تا کنون، دو بهترین گزینه دارویی که توسط انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری های کبد برای NASH اثبات شده با بیوپسی تایید شده اند، ویتامین E (یک آنتی اکسیدان) و پیوگلیتازون (برای درمان دیابت) هستند.

در بسیاری از افراد، کبد چرب به خودی خود در ابتدا مشکلات زیادی ایجاد نمی کند. بسته به نتایج آزمایشات، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که به متخصص گوارش (پزشک متخصص) مراجعه کنید. در موارد شدید، متخصص ممکن است بیوپسی از کبد شما را برای تایید تشخیص ترتیب دهد. پزشک شما ابتدا با صحبت با شما و سپس معاینه شما کبد چرب را تشخیص می دهد.

برخی از این مواد عبارتند از الکل، داروهای بدون نسخه (OTC) و برخی ویتامین ها و مکمل ها. راهنمای انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری های کبد (AASLD) در سال 2017 کاهش وزن را به عنوان بخش مهمی در بهبود پیشرفت و علائم NAFLD شناسایی می کند. اگر عوارض ناشی از NASH مانند سیروز یا نارسایی کبدی دارید، ممکن است نیاز به پیوند کبد داشته باشید. به طور کلی، افراد مبتلا به NASH که پیوند کبد دریافت می کنند بسیار خوب عمل می کنند. برخی از انواع بیماری های کبدی ارثی هستند، در حالی که برخی دیگر توسط عوامل سبک زندگی ایجاد می شوند.
به منظور دریافت مقالات دیگر، بر روی https://www.shaino.ir کلیک کنید.

انجمن آمریکایی برای مطالعه بیماری های کبد، 800 واحد بین المللی در روز از Vi-Ta-Min E را برای افراد غیر دیابتی با MASH اثبات شده توسط بیوپسی توصیه کرده است. اثربخشی و ایمنی مصرف طولانی مدت ویتامین E در افراد مبتلا به دیابت یا افراد بدون MASH که در بیوپسی تایید شده است، ارزیابی نشده است. مطالعات متعدد نشان داده اند که قهوه ممکن است در برابر سندرم متابولیک، که به نظر می رسد با MASLD همراه است، محافظت کند. این ممکن است به دلیل اثرات ضد التهابی آن باشد یا به این دلیل که از رسوب چربی در کبد جلوگیری می کند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما آزمایشات حیوانی و انسانی شیوع کمتری از MASLD را در مصرف کنندگان قهوه نشان داده است. اگر اضافه وزن یا چاق هستید، کالج آمریکایی گوارش (ACG) توصیه می کند که از دست دادن 10 درصد از وزن بدن شما تأثیر مثبتی بر کبد شما خواهد داشت.

در آخرین مطالعه، 37 UDCA (250 میلی گرم سه بار در روز) که به مدت 6 تا 12 ماه داده شد، سطح آمینوترانسفراز را در 24 بیمار مبتلا به NASH بهبود بخشید. درمان UDCA همچنین چندین نشانگر سرمی فیبروژنز را بهبود بخشید. بر اساس این نتایج امیدوارکننده، یک کارآزمایی در مقیاس بزرگ و کنترل شده با دارونما در مورد UDCA در بیماران NASH اکنون در ایالات متحده در حال انجام است. بیمارانی که تغذیه کامل تزریقی طولانی مدت دریافت می کنند ممکن است تا حدی به دلیل کمبود کولین دچار NAFLD شوند.

تصاویر از افراد با مشکلات کبد ممکن است شاهد برخی تغییرات در چهره و ظاهر آنها باشیم. در برخی موارد، این تغییرات می‌توانند نمایان‌تر باشند و به نمایان‌گر برخی از علائم و عوارض مرتبط با مشکلات کبد باشند. چنین تصاویری می‌توانند به عنوان یک وسیله برای فهم و آگاهی از تأثیر بیماری‌های کبد بر ظاهر بدن و چهره شخصان مبتلا به این نوع مشکلات، مورد استفاده قرار گیرند.

در عکس از چهره با مشکل کبد، ممکن است چهره آنها نمایانگر علائمی نظیر زردی پوست (جائی که پوست به رنگ زرد تغییر کرده است) یا تورم در مناطق مختلف چهره باشد. همچنین، وجود عروق خونی نمایان در سطح پوست ممکن است از دیگر ویژگی‌های قابل مشاهده در تصاویر باشد. این تغییرات در چهره معمولاً ناشی از مشکلات عملکرد کبد، نظیر سیروز یا آسیب به بافت کبد، می‌باشند.

 

با توجه به اینکه ممکن است علائم و نشانه‌های مرتبط با مشکلات کبد در افراد مختلف متفاوت باشد، تصاویر می‌توانند به عنوان یک ابزار تصویری مفید برای افزایش آگاهی از این نوع بیماری‌ها و اثرات آنها بر ظاهر فیزیکی افراد، مورد استفاده قرار گیرند.

امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد