شاخص رقابت بين‌المللي مالياتي 2019

مقاله در كليه زمينه هاي شغلي

شاخص رقابت بين‌المللي مالياتي 2019

۴۸ بازديد

گزارش شده است كه اريتره اين ماليات را بر اتباع خود در خارج از كشور از طريق رد گذرنامه، ممانعت از ورود يا خروج از كشور، مصادره دارايي ها در اريتره و حتي آزار و اذيت بستگان ساكن در اريتره تا زمان پرداخت ماليات اعمال مي كند. در سال 2011، شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه اي را تصويب كرد كه در آن جمع آوري "ماليات دياسپورا" اريتره محكوم شد. دولت هاي كانادا و هلند ديپلمات هاي اريتره اي را به ترتيب در سال هاي 2013 و 2018 به دليل دريافت اين ماليات اخراج كردند. پارلمان هاي سوئد و اتحاديه اروپا نيز قصد خود را براي ممنوعيت اين عمل در آنجا ابراز كرده اند. ماليات بين المللي عبارت است از مطالعه يا تعيين ماليات بر يك شخص يا تجارت مشمول قوانين مالياتي كشورهاي مختلف يا جنبه هاي بين المللي قوانين مالياتي يك كشور خاص، حسب مورد.

سوئد نرخ ماليات بر درآمد شركتي خود را از 21.4 درصد در سال 2020 به 20.6 درصد در سال 2021 كاهش داد و نرخ ماليات خود را افزايش داد. ايالات متحده كه حداقل 15 درصد نرخ ماليات شركتي را پيشنهاد كرده بود، مدت هاست به دنبال راه هايي براي به حداقل رساندن انگيزه شركت ها براي انتقال سود به خارج از كشور براي كاهش صورت حساب هاي مالياتي خود بوده است. از آنجايي كه دولت بايدن در حال آماده شدن براي تلاش براي افزايش نرخ هاي شركت ها در ايالات متحده است، تعيين حداقل ماليات جهاني براي جلوگيري از انتقال ساده دفتر مركزي شركت ها به خارج از كشور حياتي شده است.

شاخص رقابت بين‌المللي مالياتي 2019

سيستم‌هايي كه بر درآمدهاي خارج از حوزه قضايي سيستم ماليات مي‌دهند، تمايل دارند براي ماليات‌هايي كه به ساير حوزه‌هاي قضايي پرداخت مي‌شوند، اعتبار يك‌طرفه يا جبران خسارت ارائه كنند. ساير ماليات‌هاي حوزه قضايي عموماً در سيستم به عنوان ماليات‌هاي «خارجي» شناخته مي‌شوند. اعتبار ماليات هاي خارجي در صورتي كه براي چنين اعتباري محدوديت يا محدوديت ضعيفي وجود نداشته باشد، توسط برنامه ريزان دستكاري مي شود. به طور كلي، اعتبار حداقل محدود به مالياتي است كه ماليات دهندگان بر درآمد خارج از حوزه قضايي مي پردازند. اعتبار ممكن است بر اساس دسته درآمد، بر اساس حوزه قضايي يا كشور ديگر، بر اساس نرخ موثر مالياتي، يا موارد ديگر محدود شود. در مواردي كه اعتبار ماليات خارجي محدود است، چنين محدوديتي ممكن است شامل محاسبه درآمد مشمول ماليات از ساير حوزه هاي قضايي باشد.

انگلستان

اقتصاددانان دانشگاه كاليفرنيا، بركلي و دانشگاه كپنهاگ تخمين زده‌اند كه 40 درصد از سود شركت‌هاي چندمليتي هر ساله به بهشت‌هاي مالياتي منتقل مي‌شود و درآمدهاي مالياتي شركت‌ها را تا 200 ميليارد دلار كاهش مي‌دهد. در واقع، نرخ هاي ماليات شركت ها در سراسر جهان در دهه هاي اخير به شدت كاهش يافته است. بر اساس گزارش بنياد ماليات، يك انديشكده مستقر در واشنگتن، ميانگين نرخ ماليات شركت ها از 46.5 درصد در سال 1980 به 25.9 درصد در سال 2020 كاهش يافته است كه كاهش 44 درصدي را نشان مي دهد. علاوه بر بالاترين نرخ ماليات بر درآمد شخصي قانوني 55.9 درصد، نرخ ماليات بر درآمد شخصي بر سود سهام و سود سرمايه هر دو 42 درصد است كه بسيار بالاتر از ميانگين OECD 24.1 درصد و 19.1 درصد است. براي سنجش بي طرفي و رقابتي بودن سيستم مالياتي يك كشور، ITCI به بيش از 40 متغير سياست مالياتي نگاه مي كند. اين متغيرها نه تنها سطح نرخ ماليات، بلكه نحوه ساختار ماليات را نيز اندازه گيري مي كنند.

از تاريخ 9 ژوئيه 2021، 132 كشور با يك طرح دو ستوني كه توسط دموكراسي‌هاي صنعتي پيشرو در سازمان همكاري اقتصادي و توسعه توسعه يافته بود، امضا كرده بودند كه حقوق مالياتي برخي كشورها را بر بزرگترين و سودآورترين شركت‌هاي چندمليتي تخصيص مجدد مي‌داد و معرفي مي‌كرد. كيمبرلي كلازينگ، اقتصاددان، معاون معاون وزير در تحليل مالياتي در وزارت خزانه داري ايالات متحده، تخمين زده است كه مقررات ماليات بر سود خارجي مي تواند پايه مالياتي شركت هاي آمريكايي را تا 30 ميليارد دلار افزايش دهد. در عين حال، برخي تحقيقات اوليه نشان مي دهد كه TCJA ميزان سودهاي چند مليتي ايالات متحده را كه در بهشت ​​هاي مالياتي ثبت شده اند كاهش نداده است.

در سال 2021، نستله 2.2 ميليارد CHF ماليات بر درآمد شركتي در سراسر جهان بر سود تلفيقي گروه ما متحمل شد. نرخ ماليات پايه با 40 واحد كاهش به 20.7 درصد، عمدتاً به دليل تكامل تركيب جغرافيايي و تجاري است.
لطفاً جهت كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره مالياتي به سايت ما مراجعه نماييد
باقيمانده گزارش مالياتي ما هنوز براي سال 2020 است و در اواسط سال 2021 به روز مي شود.

به عنوان مثال، اكثر كشورها به جاي خود شراكت، بر درآمد شراكت ماليات مي دهند. يكي از ويژگي‌هاي مشترك ماليات بر درآمد، وضع ماليات بر بنگاه‌هاي خاص به اشكال معين است كه پس از توزيع اين درآمد، ماليات اضافي بر صاحبان شركت اعمال مي‌شود. به عنوان مثال، ايالات متحده دو سطح ماليات بر افراد خارجي يا شركت هاي خارجي كه صاحب يك شركت آمريكايي هستند، اعمال مي كند.

استوني، مجارستان و ايرلند در ماه اكتبر پس از مقاومت اوليه به دليل نگراني از اين كه ماليات شركت‌هاي بزرگ به هزينه سرمايه‌گذاري خارجي و شغل آنها منجر شود، به اين قرارداد پيوستند. پرزيدنت جو بايدن پيشنهاد كرده است كه نرخ ماليات شركت هاي آمريكايي از 21 درصد به 28 درصد افزايش يابد تا تريليون ها دلار در زيرساخت ها و ساير سرمايه گذاري هاي عمومي عمده تامين شود. طرح او خواستار افزايش ماليات بر سودهاي خارجي، تقويت خدمات درآمد داخلي و اتخاذ تدابير ديگري براي افزايش درآمد و كاهش برون مرزي است. دولت همچنين براي كاهش بيشتر انگيزه‌هاي تغيير سود، بر حداقل ماليات شركت‌هاي جهاني فشار مي‌آورد.

مركز سياست و اداره ماليات

تعويق نيز به طور خاص توسط برخي از دولت ها براي اهداف اجتماعي خاص يا دلايل ديگر مجاز است. توافق‌نامه‌هاي بين دولت‌ها اغلب سعي مي‌كنند تعيين كنند چه كسي بايد چه چيزي را مشمول ماليات باشد. اكثر معاهدات مالياتي حداقل يك مكانيسم ساختاري براي حل و فصل اختلافات بين طرفين ارائه مي كنند. حداقل ماليات جهاني در اكتبر 2021 بين 136 كشور از 141 كشور عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه / چارچوب فراگير G20 در مورد فرسايش پايه مالياتي و تغيير سود توافق شد كه سال‌هاي مذاكرات را محدود مي‌كند. به عنوان مثال، اگر شركتي داراي يك شركت تابعه در حوزه قضايي كم ماليات با نرخ ماليات شركتي 12 درصد باشد، دولت كشور محل اقامت شركت مي تواند بر سودهاي ثبت شده در آن حوزه قضايي ماليات اضافي 3 درصد اعمال كند، كه اين امر را به همراه خواهد داشت.

از آنجايي كه حوزه قضايي كه MNE در آن مستقر است، خود حداقل ماليات را جمع آوري مي كند، دولت هاي كشورهاي در حال توسعه حتي ممكن است از وقوع اين اتفاق آگاه نباشند. ايالات متحده بر درآمد جهاني شهروندان غير مقيم خود با استفاده از همان نرخ هاي مالياتي براي ساكنان ماليات مي گيرد. بدون تعهد مالياتي "اشخاص ايالات متحده" در خارج از كشور، مانند ساكنان ايالات متحده، نيز مشمول الزامات گزارش دهي مختلفي در رابطه با امور مالي خارجي هستند، مانند فرم هاي FBAR، FATCA، و IRS 3520، 5471، 8621 و 8938. چنين سيستم هاي مالياتي به طور گسترده اي متفاوت است و قوانين كلي گسترده اي وجود ندارد. سيستم هاي ماليات بر درآمد ممكن است فقط بر درآمد محلي يا بر درآمد جهاني ماليات اعمال كنند.

لتوني كه اخيراً سيستم استونيايي براي ماليات شركت ها را پذيرفته است، همچنين داراي سيستم نسبتاً كارآمدي براي ماليات بر درآمد نيروي كار است.
جهت كسب اطلاعات بيشتر از سايت ايليا حساب بازديد نماييد
نيوزيلند ماليات بر درآمد فردي نسبتاً ثابت و با نرخ پايين دارد كه همچنين تا حد زيادي از عايدي سرمايه، ماليات بر دارايي با ساختار مناسب و ماليات بر ارزش افزوده گسترده معاف مي شود. سوئيس داراي نرخ ماليات شركتي نسبتاً پايين (19.7 درصد)، ماليات بر مصرف كم و با مبناي گسترده و ماليات بر درآمد فردي است كه تا حدي سود سرمايه را از ماليات معاف مي كند.

قانون ماليات بر درآمد جديد كه در سال 1980 تصويب شد و در سال 1981 لازم الاجرا شد، تنها محل سكونت را به عنوان مبناي ماليات بر درآمد در سراسر جهان تعيين كرد. با اين حال، از سال 2006 مكزيك ماليات بر اساس شهروندي در شرايط محدود اعمال مي شود. شهروندان مقيم و شركت‌هاي داخلي مشمول ماليات بر كليه درآمدهاي حاصل از منابع جهاني هستند و بعيد نيست كه درآمد حاصل از منابع خارج از فيليپين در معرض خطر ماليات مضاعف حقوقي بين‌المللي، يعني تحميل ماليات‌هاي قابل مقايسه در دو كشور باشد. ماليات ها به اشكال مختلفي از جمله ماليات بر فروش، ماليات بر درآمد، ماليات بر دارايي، ماليات بر ارث و دارايي، ماليات غير مستقيم و غيره وجود دارد. به علاوه، نرخ‌ها و مقررات مالياتي از كشوري به كشور ديگر و حتي در بخش‌هاي مختلف همان كشور بسيار متفاوت است.

ممكن است باعث شود كسب و كارها به سمت بخش غيررسمي حركت كنند يا حتي بدتر از آن، فعاليت خود را متوقف كنند. براي اجتناب يا حداقل به حداقل رساندن خطر ماليات مضاعف، اين ماليات دهندگان ممكن است از مزاياي ارائه شده تحت معاهده مالياتي معتبر و مؤثر استفاده كنند، كه ممكن است به شكل معافيت مالياتي يا نرخ ماليات ترجيحي باشد. با توجه به محدوديت هاي ارائه شده در قانون ماليات، مقدار مناسب ماليات پرداخت شده در كشور خارجي ممكن است به عنوان اعتبار در مقابل ماليات فيليپين قابل پرداخت بابت آن درآمد استفاده شود. همه دولت ها به درآمد نياز دارند، اما چالش اين است كه نه تنها سطح نرخ هاي مالياتي بلكه پايه مالياتي را نيز با دقت انتخاب كنند. دولت ها همچنين بايد سيستمي براي رعايت ماليات طراحي كنند كه ماليات دهندگان را از مشاركت منصرف نكند.

اين نقشه شامل توافقات مربوط به ماليات بر ارث و هديه يا توافق نامه هاي مربوط به ماليات وسايل نقليه موتوري نمي شود. همچنين در رابطه با ماليات بر درآمد و سرمايه شركت هاي حمل و نقل هوايي و كشتيراني توافقات خاصي را نشان نمي دهد. اين نقشه همچنين شامل مذاكرات در مورد اصلاح يا گسترش موافقت نامه هاي موجود نيست. با حداقل ماليات، اگر براي مثال يكي از شركت هاي تابعه يك شركت آلماني در برمودا، ماليات كم يا كم پرداخت كند، دولت آلمان مي تواند مابه التفاوت را تا 15 درصد دريافت كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد