اگر من در دو كشور با درآمد يكسان مشمول ماليات باشم چه بايد كرد؟

۵۷ بازديد

استك مي گويد: «انگيزه كمتري براي تلاش براي قرار دادن درآمد در حوزه هاي قضايي كم ماليات وجود خواهد داشت. مابه‌التفاوت در جايي مشمول ماليات مي‌شود.» OECD تخمين مي زند كه حداقل ماليات باعث افزايش ۱۵۰ ميليارد دلاري درآمد مالياتي شركت ها در جهان مي شود. استك استدلال مي‌كند كه براي دولت بايدن، توافق مالياتي جهاني در فشار براي افزايش نرخ ماليات شركت‌هاي ايالات متحده نقش اساسي دارد. اگر ساير كشورها حداقل ماليات جديد را اتخاذ كنند، چنين افزايشي از نظر سياسي خوشايندتر خواهد بود. اريتره بر درآمد خارجي شهروندان غير مقيم خود با نرخ ثابت 2 درصد ماليات مي دهد (نرخ ماليات بر درآمد براي درآمد محلي تصاعدي از 2 تا 30 درصد است).

دولت ها همچنان در تعيين نرخ هاي ماليات شركت ها در هر سطحي آزاد خواهند بود، اما اگر سود شركت هاي فرعي با نرخي كمتر از 15 درصد در يك كشور خاص مشمول ماليات شود، دولت كشوري كه دفتر مركزي شركت در آن قرار دارد مي تواند ماليات اضافي را براي آن اعمال كند. نرخ ماليات اعمال شده براي سودهاي ثبت شده در حوزه قضايي با ماليات پايين را به حداقل 15 درصد برساند. هدف اصلي چارچوب BEPS پرداختن به ماليات در يك اقتصاد ديجيتالي است كه مذاكرات به دو "ستون" تقسيم مي شود. ستون يك بر توزيع مجدد برخي از درآمدهاي مالياتي به كشورهايي متمركز است كه شركت هاي بزرگ كالاها و خدمات را بدون حضور فيزيكي مي فروشند، در حالي كه ستون دو بر ايجاد حداقل ماليات شركتي جهاني متمركز است. در اكتبر 2021، تقريباً همه اعضا قراردادي را امضا كردند كه شامل حداقل ماليات 15 درصدي براي شركت هايي با بيش از 750 ميليون يورو (تقريباً 870 ميليون دلار) درآمد سالانه است. اين اقدام پس از آن صورت گرفت كه كشورها در ماه ژوئيه به يك توافق چارچوبي دست يافتند.

لوكزامبورگ داراي يك ماليات بر مصرف گسترده و يك سيستم مالياتي بين المللي رقابتي است. بر اساس ركن يك، انتظار مي‌رود كه حقوق ماليات بر بيش از 100 ميليارد دلار سود هر سال مجدداً به حوزه‌هاي قضايي بازار تخصيص داده شود. برآورد مي‌شود كه حداقل ماليات بر درآمد شركتي جهاني در ستون دو - با حداقل نرخ حداقل 15٪ - سالانه حدود 150 ميليارد دلار درآمد مالياتي جهاني اضافي ايجاد كند. مزاياي بيشتري نيز از تثبيت سيستم مالياتي بين‌المللي و افزايش اطمينان مالياتي براي ماليات دهندگان و ادارات مالياتي حاصل خواهد شد. بسياري از حوزه هاي قضايي، افرادي را كه مبالغي را به افراد غير مقيم مي پردازند، ملزم مي كنند كه ماليات متعلقه را با توجه به برخي از درآمدها، از طريق كسر ماليات از اين گونه پرداخت ها و بازپرداخت ماليات به دولت، از غير مقيم دريافت كنند.

شاخص رقابت بين‌المللي مالياتي

كشورهايي كه داراي سيستم مالياتي مبتني بر اقامت هستند معمولاً كسر يا اعتبار براي مالياتي كه ساكنان قبلاً از درآمد خارجي خود به ساير كشورها پرداخت مي كنند، مجاز مي دانند. بسياري از كشورها نيز براي حذف يا كاهش ماليات مضاعف، معاهدات مالياتي را با يكديگر امضا مي كنند. در مورد ماليات بر درآمد شركت ها، برخي از كشورها اجازه حذف يا به تعويق انداختن اقلام خاصي از درآمد خارجي را از پايه ماليات مي دهند. اين يك نتيجه مهم است، با توجه به اينكه ماليات بر درآمد شركت ها مي تواند درآمدهاي مهمي را براي دستيابي به اهداف سياست عمومي براي دولت فراهم كند. نرخ هاي ماليات بر درآمد شركت ها براي دهه ها به دليل رقابت مالياتي در حال كاهش بوده است. كشورهاي در حال توسعه به طور خاص بيشتر به درآمد ماليات بر درآمد شركت ها متكي هستند و با توجه به تلفات اقتصادي ناشي از همه گيري كوويد-19 در طول 2 سال گذشته، اين دولت ها بايد منابعي براي تامين مالي زيرساخت هاي فيزيكي و ديجيتالي بهتر بيابند.

انگلستان

كسب و كارها به طور متوسط ​​5.7 ساعت براي تهيه اظهارنامه اصلاح شده و هرگونه اسناد اضافي، ارسال پرونده ها و پرداخت هزينه صرف مي كنند. در 76 اقتصاد، اشتباه در اظهارنامه ماليات بر درآمد احتمالاً در معرض بررسي بيشتر قرار خواهد گرفت. در واكنش به همه‌گيري كوويد-19، شيلي هزينه كامل دارايي‌هاي ثابت - مانند ساختمان‌ها و ماشين‌آلات - و استهلاك 100 درصدي دارايي‌هاي نامشهود را از سال 2020 تا پايان سال 2022 معرفي كرد.

اعتبار براي ماليات ساير حوزه هاي قضايي

دولت ها معمولاً دامنه ماليات بر درآمد خود را به شيوه اي سرزميني محدود مي كنند يا براي ماليات هاي مربوط به درآمد فراسرزميني جبران مي كنند. نحوه محدوديت عموماً به شكل يك سيستم سرزميني، مبتني بر اقامت يا انحصار است. برخي از دولت‌ها سعي كرده‌اند محدوديت‌هاي متفاوت هر يك از اين سه سيستم گسترده را با وضع يك سيستم تركيبي با ويژگي‌هاي دو يا بيشتر كاهش دهند.

به طور كلي، در جايي كه بر درآمد در سراسر جهان مشمول ماليات مي شود، كاهش ماليات يا اعتبارات خارجي براي ماليات هاي پرداخت شده به ساير حوزه هاي قضايي ارائه مي شود. شركت‌هاي چندمليتي معمولاً متخصصان مالياتي بين‌المللي را به كار مي‌گيرند، كه در بين وكلا و حسابداران تخصص دارد تا بدهي‌هاي مالياتي خود را در سراسر جهان كاهش دهند. در حالي كه سيستم مالياتي استوني رقابتي ترين سيستم در OECD است، سيستم هاي مالياتي ديگر كشورهاي برتر به دليل برتري در يك يا چند دسته از دسته هاي مالياتي اصلي امتياز بالايي دريافت مي كنند.

اين شاخص به ماليات شركت‌ها، ماليات بر درآمد افراد، ماليات بر مصرف، ماليات بر دارايي و رفتار سودهاي كسب‌شده در خارج از كشور نگاه مي‌كند.
جهت كسب اطلاعات بيشتر از سايت دانا محاسب فكور بازديد نماييد
ITCI يك نماي كلي از نحوه مقايسه كدهاي مالياتي كشورهاي توسعه يافته ارائه مي دهد، توضيح مي دهد كه چرا كدهاي مالياتي خاص به عنوان مدل هاي خوب يا بد براي اصلاح برجسته مي شوند، و بينش مهمي در مورد نحوه تفكر در مورد سياست مالياتي ارائه مي دهد. نقشه جهان با كد رنگي كشورهايي را نشان مي دهد كه آلمان در 1 ژانويه 2019 با آنها موافقت نامه هاي ماليات مضاعف در رابطه با ماليات بر درآمد و سرمايه و همچنين توافق نامه هايي در رابطه با كمك هاي حقوقي و اداري منعقد كرده است. همچنين كشورهايي را نشان مي دهد كه آلمان براي اولين بار با آن ها مذاكره مي كند.

علاوه بر اين، توافقنامه اي بين موسسه آلماني در تايپه و دفتر نمايندگي تايپه در برلين وجود دارد. با توجه به اينكه جمهوري فدرال آلمان هرگز تايوان را به عنوان يك كشور مستقل به رسميت نشناخته است، اين توافقنامه يك معاهده بين المللي نيست. با اين حال، اين توافق از نظر ساختار و محتواي آن بر اساس كنوانسيون مدل OECD است. اين بدان معناست كه موافقت نامه هاي ماليات مضاعف منعقد شده بين جمهوري فدرال آلمان و جمهوري خلق چين در هنگ كنگ و ماكائو قابل اجرا نيست.

اگر درآمد دريافتي از خارج مشمول ماليات در كشور دريافت كننده باشد، هر گونه ماليات خارجي بر آن درآمد ممكن است در مقابل ماليات داخلي آن درآمد منظور شود. تئوري اين است كه اين بدان معناست كه درآمدهاي خارجي و داخلي يك واحد تجاري تا جايي كه ممكن است مشمول ماليات مشابهي خواهند بود، اگرچه معمولاً اعتبار مجاز محدود به مقدار ماليات داخلي است و اگر ماليات در خارج از كشور بيشتر باشد، هيچ انتقالي وجود ندارد.
لطفاً جهت كسب اطلاعات بيشتر در زمينه مشاوره مالياتي به سايت ما مراجعه نماييد
بسياري از سيستم‌هاي مالياتي به يك روش از افراد ماليات مي‌گيرند و به گونه‌اي ديگر از اشخاصي كه از نظر مالي شفاف تلقي نمي‌شوند. اين تفاوت ها ممكن است به سادگي تفاوت در نرخ هاي مالياتي باشد و اغلب ناشي از نگراني هاي منحصر به فرد افراد يا شركت ها است. به عنوان مثال، بسياري از سيستم ها اجازه مي دهند درآمد مشمول ماليات يك فرد با كمك هزينه ثابت براي ساير افراد تحت حمايت فرد كاهش يابد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد